CLICK CLICK

October 10, 2013

Ayam Asam Pedas

Annyeonghaseyo, good morning. One of the dish untuk dinner malam tadi. Tak ada idea nak masak apa so pergi google search engine and cariiiii and tadaaa yang ni aku jumpa. Again, aku tak ingat aku ambil dari resepi yang mana; sampai aku comment kat salah blog. Aku ucap thanks kat blog lain, padahal ambil dari blog lain. -__- Apa pun, thanks! ^_^ ( Berjangkit ngan akak +Lieya Von Jay . Wakaka ) Jom, kita masak!

Bahan-bahan * untuk lebih kurang 15 ketul sahaja, bukan sekawah *
  • 5 tangkai cili kering *
  • 1 biji cili merah hidup *
  • 2 ulas bawang putih *
  • 1 labu bawang besaqq * ( labu ke?? ke biji? )
  • 1 sudu kecil serbuk kunyit/setengah inci kunyit hidup *
  • 1 batang serai (dititik)
  • 1/4 air asam jawa
* bahan kisar
Bahan kisar before and after. Vee guna 2 batang serai sebab serai kecik je :)
Cara penyediaan
  • Panaskan minyak, masukkan serai dan biarkan seketika
  • Masukkan bahan kisar, tumis dengan penuh rasa kasih sayang ("',)
  • Tambahkan garam dan gula, gaul sehingga lengan lenguh (^_^)
  • Masukkan ayam dan gaul
  • Tuangkan air asam jawa bila ayam separuh masak
  • Gaul dan gaul, biarkan masak 
  • Bila dah masak, hidang dengan rasa cinta dan senyuman terindah ;)

ps: pada awalnya dah sedar ayam ni kurang garam, nak tambah tapi parents cakap dah cukup so cancel. Bila kakak test, dia kata tawar. See, firasat aku betul tepat cun dan yang sewaktu dengannya.. Pastu kakak sempat pesan, kalau update kat blog namakan resepi ni "Ayam Masak Tawar". -_-' Fine.

Selamat mencuba resepi Ayam Masak Tawar!!

Gahahah. Have a great day! xx

7 comments:

  1. hehe...ayam masak tawar pun hbs jugak kan..??

    ReplyDelete
  2. aduyaiii... lapar la pulak Vee... tahniah kerana berjaya membuat saya lapar nyamnyamnyam!
    Anyway, resepi ni bagus untuk dicuba.

    ReplyDelete
  3. wow vee sekarang ni kerap sharing2 resipi yer... ^_^ akak kalo masak mcm vee jugak la... suka lapik dgn surat kabar mcm tu ... ^_^

    ReplyDelete
  4. hahaha.. ayam masak tawar pun boleh..

    ReplyDelete